Förberedelser inför Camino de Santiago

Att vandra Camino de Santiago är en stor utmaning för många, och kräver en del förberedelser för de flesta som planerar att gå den. Nedan följer några tips på vad som kan vara bra att tänka på när det gäller förberedelserna inför vandringen till Santiago.

 

Träning inför Caminon

Åsikterna går isär en del när det gäller hur väl man ska förbereda sig inför den 80 mil långa vandringen på Camino de Santiago. En del menar att man inte behöver så mycket förberedelse och att det till och med riskerar att göra mer skada än nytta med allt för mycket träning innan vandringen, medan andra säger att man bör börja förbereda sig redan ett år innan man ska gå Caminon. De flesta anser dock att en viss förberedelse är bra, särskilt om man är otränad och inte är van vid att vandra i kuperad terräng.

Det kan vara lätt att tro att man är tillräckligt tränad inför den långa vandringen om man exempelvis springer regelbundet eller håller på med någon sport, men det är många som säger att detta inte gör kroppen förberedd för regelbunden vandring under långa sträckor. Dock är det självklart en stor fördel om man har en god grundkondition när man börjar vandra. Många anser att den bästa förberedelsen inför vandringen är att just vandra, och då gärna i den terräng som man kommer att vandra i under Caminon. På Caminon sker vandringen både på kuperade stigar och asfalterade raksträckor, vilket gör att man även bör förbereda sig genom att vandra på sådana vägar. Det är många som särskilt tipsar om vikten av att ha förberett sig genom vandring i kuperad terräng.

De flesta är också överens om att det är mycket viktigt att man börjar försiktigt, och ökar längd och svårighetsgrad på vandringarna ju mer tränad man blivit. Det är bättre att långsamt bygga upp kroppen och göra den redo inför den långa vandringen, än att under en kort tid försöka att pressa den till mer än vad den egentligen klarar av. Detta för att förebygga träningsvärk, men främst för att förhindra skador. I början bör man gå kortare sträckor, för att sedan successivt öka längden och terrängens svårighet. När man känner att man klarar av att vandra någon eller några mil utan att känna sig väldigt trött efteråt, kan man börja gå kortare sträckor igen fast denna gång med ryggsäcken på. En del anser att det är lämpligt att göra detta någon eller några månader innan själva vandringen, beroende på hur tränad man är. Man bör ha på sig de skor och strumpor som man ska vandra i så tidigt som möjligt under förberedelserna, gärna ett halvår eller åtminstone några månader innan avfärd så att man har gått in skorna ordentligt.

Veckorna innan det är dags att gå Caminon kan det vara bra att göra några längre vandringar som sträcker sig över några dagar, där man har den utrustning på sig som man planerar att ha på Caminon. Det kan då vara lämpligt att vandra omkring två till två och en halv mil per dag, vilket motsvarar en ungefärlig etappsträcka på Caminon.

De flesta nämner endast vandring då de talar om hur man bör förbereda sig inför Caminon, men en del påpekar också att man bör gå på gym regelbundet innan vandringen, särskilt för att bygga upp musklerna i ben och rygg. En del anser även att intervallträning är bra, och andra säger att yoga är bra träning inför Caminon. Det är viktigt att tänka på att stretcha efter sin träning, oavsett vilken form av träning man väljer att göra som förberedelse inför sin långa vandring.

 

Planering inför vandringen

En lång vandring som Camino de Santiago kräver en del förberedelse, inte bara då det gäller träning, och det kan vara klokt att fundera och planera i god tid kring vissa praktiska saker. Detta kan exempelvis vara:

  • När på året ska jag vandra? Värt att tänka på är att en del härbärgen är stängda från slutet av oktober till tiden kring påsk, vilket gör att man kan behöva planera sin vandring lite mer. Våren sägs vara den bästa tiden att gå Camino de Santiago, gärna runt maj, då det inte är lika varmt som på sommaren och inte heller lika mycket folk på leden. Av samma anledningar rekommenderas det också att gå på hösten, gärna runt september, och det finns då ofta också mycket frukt att äta längst med leden. Flest medvandrare på leden är det under juli och augusti då många européer har semester, och det riskerar då att bli fullt på en del härbärgen. Under dessa månader brukar det också vara väldigt varmt i landet. En del väljer att gå Caminon under vintern, men det är inte lika vanligt.
  • Hur lång tid får vandringen ta? Många har ett datum då de måste vara tillbaka, exempelvis på grund av jobb, och det kan därför vara bra att räkna på hur många dagar man har på sig och planera vandringen därefter. Om man inte hinner gå hela leden kan man antingen välja att gå en del av den, eller att ta sig fram vissa sträckor med buss eller tåg. När man räknar på hur lång tid vandringen kommer att ta är det bra att lägga in några dagar för vila och återhämtning, då detta kan behövas. Det är olika hur man väljer att lägga upp vandringen. En del väljer att vandra hela sträckan på en gång, om man har tid till det, medan andra väljer att exempelvis vandra en del av sträckan varje år tills man till slut gått hela leden. En del väljer att endast gå 10 mil av leden, från orten Sarria till Santiago, då detta är den kortaste sträckan man behöver gå för att få ett intyg på att man gått på Camino de Santiago. Santiago måste alltid vara vandringens mål för att man ska få ett intyg.
  • Vart ska min startpunkt vara? En populär startpunkt för Camino de Santiago är byn Saint-Jean-Pied-de-Port på den franska sidan, men en del väljer att istället starta i byn Roncesvalles på den spanska sidan. Startar man i Saint-Jean-Pied-de-Port blir den första vandringsetappen över bergskedjan Pyrenéerna, vilket är den tuffaste etappen på hela Caminon. Ett vanligt nybörjarmisstag är att man vandrar för snabbt i början, vilket riskerar att göra att man får skador och att man känner sig trött och sliten i flera dagar efteråt. Om man väljer denna väg bör man därför starta i långsam takt, och man kan också välja att stanna på härbärget i Orisson över natten och dela upp vandringen över Pyrenéerna i två etapper. Vandringen över Pyrenéerna anses vara den mäktigaste och vackraste delen av Camino de Santiago, vilket gör att många väljer att börja sin vandring där istället för Roncesvalles.
  • Hur ska jag ta mig till min startpunkt? Det är mycket olika vart man börjar sin vandring, innan man kommer till början av Camino de Santiago. En del som bor i Europa väljer att börja sin vandring från sitt hemland, vilket kan göra att de redan har vandrat under en lång tid innan de når Caminons början. Andra väljer att flyga till närmaste stad, andra åker tåg, beroende på bland annat vart man bor, hur lång tid man har på sig och vad som känns bäst. Det finns många olika möjligheter. Det är vanligt att man väljer att åka till Bayonne eller Biarritz i Frankrike, för att sedan ta tåg eller buss vidare till Saint-Jean-Pied-de-Port.
  • Vill jag gå ensam eller vill jag gå tillsammans med någon? På samma sätt som det finns ett stort antal anledningar till varför olika människor väljer att gå Camino de Santiago, är det också olika hur man väljer att vandra den. En del vill vandra den ensam, medan andra väljer att gå tillsammans med sin partner, tillsammans med en eller flera vänner eller med någon eller några i sin familj. Detta kan vara bra att bestämma i god tid, så att den eller de man eventuellt ska vandra tillsammans med kan få god tid på sig för förberedelser och träning.
  • Vad måste jag köpa i god tid inför vandringen, och vilken packning ska jag ha med mig? Det är viktigt att man inhandlar de vandringsskor som man ska ha i god tid, då man måste gå in skorna ordentligt innan man påbörjar vandringen. En del säger att man bör börja att gå in skorna redan ett halvår innan själva vandringen, gärna längre än så om det är möjligt, medan andra anser att tre månader är ett minimum. Att börja vandringen i ett par nya skor kan mycket lätt resultera i skavsår, vilket riskerar att förstöra hela vandringen. Genom att gå in skorna blir de också mjukare och skönare att vandra i. Även ryggsäcken är bra att köpa i god tid och ha på sig under promenaderna och vandringarna man gör innan man går Caminon. Strumporna är också en fördel att köpa tidigt, gärna i samband med att man inhandlar sina vandringsskor om man inte har sådana redan, då dessa också är bra att gå in. Den övriga packningen kan man vänta lite med att inhandla om man vill, men det kan också vara skönt att göra det i tid och då får man också längre tid på sig att prova på att vandra med precis den utrustning och packning som man ska ha på caminon.

 

Lära sig spanska

Även om det finns de som går Caminon utan att kunna ett ord spanska, så rekommenderas det att man kan åtminstone några av de vanligaste fraserna då en stor del av lokalbefolkningen inte kan engelska. Ord och fraser som “tack”, “var ligger…?” och “har ni en toalett?” kan vara bra att kunna, och de som har lärt sig lite spanska innan avresan kan ofta intyga att det har varit värt det.

En del väljer att gå en kurs i språket, kanske en kvällskurs eller intensivkurs, medan andra över själva via exempelvis appar i mobilen eller språkkurser på datorn. Även om man inte lär sig att tala språket helt, kan det underlätta att förstå exempelvis skyltar och menyer. Det kan också vara bra att ha med en svensk-spansk parlör under vandringen, om det är något särskilt ord man behöver förstå eller om man själv behöver göra sig förstådd.